Fryslân-Venetie-Rome 2012

Kruistocht in wielrenbroek

In de zomer van 2012 ben ik vanuit het Friese Joure op de fiets naar Italië gefietst. In ruim twee weken tijd ben ik eerst naar Lido di Jesolo bij Venetië gefietst.(1600 km) Daar had ik een (strand) vakantie met mijn gezin en hebben we Venetië bezocht. Na de twee weken rust ging mijn vrouw weer met de kinderen terug naar Nederland. Ik bleef in Italië en fietste (nog even) door naar Rome. (800 km) Totaal heb ik iets meer  dan 2400 kilometer afgelegd. En dat is inclusief fout fietsen, boodschappen doen en toeristische bezoekjes op de fiets.

Vanuit Rome ben ik met mijn fiets en campingspullen weer teruggevlogen naar Nederland.

Ik volgde zoveel mogelijk de "Reitsma Route". Een route die is uitgestippeld door de ervaren wereldfietser Hans Reitsma. Hij schreef drie mooie routeboekjes met daarin veel tips over campings, bezienswaardigheden en dergelijke.

Op de site reitsmaroutes.nl is hierover nog veel meer te lezen.

Hiernaast de route die ik volgde: Ik ging via Venetië, Ravenna en Assisi.

Reisverslag Joure - Venetie - Rome,

van dag tot dag

Fietsdag 1. Zaterdag 30 juni 2012, Joure - Amersfoort - Groesbeek 115 km gefietst

Klaar voor vertrek
Vanmorgen om 8 uur uitgezwaaid door Willy en de kinderen. Toch wel raar hoor dat we elkaar pas over twee weken in Italië weer zien.

Ik kreeg allemaal kleine cadeautjes mee: Kleine Friese klompjes, een vaderboekje en een flesje beerenburg.

Eerst 10 km gefietst naar station in Heerenveen. De tocht starten vanuit Joure en dan via de kale Noordoostpolder leek mij geen mooi begin van mijn reis. Vandaar dat ik koos voor een start in Amersfoort, dat aan de route lag. Ik was ruim op tijd in Heerenveen en de fiets coupe stopte precies voor me. De fiets had dus ook een mooi plekje in deze overvolle trein.

Pontje bij Elst

Onderweg vanaf Zwolle een leuke spontane ontmoeting met Luc Panhuysen, journalist, historicus en schrijver van boeken over met name Johan en Cornelis de Witt. Luc reisde eerst een stukje met de trein, om vervolgens met een vriend een stuk te gaan fietsen. Het was mijn eerste ervaring met iemand die oprecht gedesinteresseerd was in "mijn verhaal".

Dijkweggetje in de Betuwe

Rond 10 uur reed ik weg bij station Amersfoort. Was nog wel even wennen hoor. Regelmatig reed ik al fout, dus heb zo wel wat tijd en kilometers verprutst.

Ook de grote rivieren overgestoken, zelfs een keer met een pontje. Via de Ooypolder zelfs al een stukje in Duitsland terecht gekomen. Verder lekker rustig aan gedaan en lekker fit op camping De Oude Molen  in Groesbeek aangekomen. 's avonds lekker zelf gekookt en op terrasje nog een biertje gedronken.

De reis is begonnen!

Camping Groesbeek

Fietsdag 2. Zondag 1 Juli. Groesbeek -Julich 147 km totaal 266

Vanmorgen op de camping een jongen uit Leeuwarden getroffen. Van de gelegenheid gebruik gemaakt hem een jas mee te geven. Ik heb duidelijk veel te veel spullen mee.
Het fietsen ging lekker. Wel veel harde wind. Onderweg voorbij Venlo lekker op een terras geluncht. Leuk hoeveel mensen je aanschieten en belangstellend zijn naar het reisdoel. In het restaurant kreeg ik extra grote koffie dito uitsmijter. De bidons werden zelfs gevuld met ijsklontjes Toch leuke lui die Limburgers :-).

Heeeeh. ben ik er bijna?
Via Roermond richting Duitsland. Bleek dat er de eerste 50 km geen camping was. Daarom doorgefietst naar Julich. Camping is meer een kampeerveld. Douchemunten waren tot 18 uur te koop, dus maar koud gedouched. Na douchen en tent opzetten op advies een Nederlands camper-stel gegeten bij de plaatselijke tennisvereniging. Onder het eten een mooi uitzicht op veel tennisrokjes. Op een gegeven moment kwam tennisleraar Carl bij me. 'je bent hier op de fiets he?' ' Ja ich bin', zei ik. 'Vorig was hier ook een man uit Nederland en die fietste helemaal nar Rome.....' Hij moest er even bij gaan zitten toen hij hoorde dat ik dat  ook deed en ik kreeg gelijk een pils aangeboden. Een hele tijd met hem zitten praten. Hij wilde het websiteadres hebben van Reitsmaroute. Hij vroeg zich het af of zoiets ook bestond in Duitsland. Ik weet het niet. Ik sta hier trouwens op het veld met een vrouw uit Nederland die in haar eentje de Middellandse Zee route volgt. Vorig jaar is ze ook naar Rome gefietst. Ik vind het dapper!

Fietsdag 3. Maandag 2 juli : Julich - Bad Breising 118 km gefietst 385 totaal

Julich
Vanmorgen was het koud en vochtig 14 graden. Ook bleek er een drukke weg langs de camping te lopen. Zelfs met oordoppen in geslapen. Vroeg opgestaan dus maar, al om 6,45 uur. Het inpakken gaat al sneller. Om 8 uur zat ik op de fiets. De campingbeheerder heb ik niet meer gezien, dus het was een goedkoop nachtje.

Via het pad langs de Ruhr verder gefietst. Een gravel pad met veel kuilen en bulten. Een echte Kruistocht in Wielerbroek dus. Onderweg kwam ik eekhoorntjes en erg veel konijnen tegen. Op een zeker moment van de Ruhr weggefietst en dat werd later wat klimmen. Door uitgestrekte landbouwgebied gereden waar je niemand tegen kwam.

Deze route volgt wel echt een autoluwe route hoor.

Bad Beising
Pas in de buurt van de Rijn had ik door hoeveel ik ongemerkt geklommen had. Wat een prachtige afdaling met allemaal haarspeldbochten zeg. Bij Remagen kwam ik zo'n beetje bij de Rijn. Mooi fietspad langs deze rivier. Er is veel scheepvaartverkeer dus een hoop te zien.

Jammer dat het is gaan regenen. In de regen tent opgezet in Bad Breisig. Er is hier niks te beleven. Alleen vaste stacaravanplaatsen. Gelukkig wel een grote overkapping, speciaal voor tentkampeerders. Kon ik toch fatsoenlijk droog zitten en potje koken.

Fietsdag 4. Dinsdag 3 juli 2012. Bad Breising - Bingen. 115 km, totaal 490

Weer een koude nacht. Toch wel redelijk geslapen op deze rustige camping. Route vervolgd langs de Rijn. De zo'n kwam er al weer aardig door. Vooral in Koblenz was het op een gegeven moment warm. Daar op terras even lekker bakje koffie gedrongen en mijzelf ingesmeerd. Ik kom vandaag erg veel fietsvakantiegangers tegen. We groeten elkaar en soms maken de een praatje.

In Koblenz ook paar boodschapjes gekocht voor de lunch. In Koblenz ook kijkje genomen bij groot monument.

Door langs Boppart en St. Goar-zur Loreley. Uiteindelijk beland op camping Hindenburgbrucke voorbij Bingen. Daar trof ik voor het eerst Kees en Pieta. Kees was op zoek naar kogellagervet. De volgende dag bleek dat er meer aan de hand was dan een beetje vet en moest hij een nieuw achterwiel laten monteren.

Fietsdag 5. Woensdag 4 juli 2012. Bingen - Altrip 125 km (616 totaal)
Vandaag even een tijdje van de Rijn afgeweken. Dat betekende natuurlijk ook af en toe wat klimmen en dalen. In elk geval een gevarieerde route. De wegen waren af en en toe wel matig. Veel gravel. Niet voor niets heet een van de plaatsen onderweg Nierstein. Als ik die had gehad, waren we er zeker uitgekomen.

Behalve veel hulpvaardige Duitsers die mij bereidwillend uitgebreid de weg wezen, kwam ik ook een prachtige Fahrrad Werkstatt tegen. Een fiets met allemaal katrolletjes met daaraan een stuk fietsgereedschap.

Een pomp, imbussleutel, schroevendraaiers, alles zat aan een draadje en kon je zo gebruiken. Als fietser voel je je dan toch echt welkom?

Vlak bij het einddoel kwam er een Duitse man naast me fietsen. Waar ik naar toe ging? Nou naar Altrip, vertelde ik hem. Nou volgens hem reed ik verkeerd. Ik wist zeker dat ik op de route zat, maar die man werd boos dat ik niet "zijn" route volgde. Hij bleef maar om mij heen hangen en zeuren dat ik een andere route moest nemen. Toen ik het zat was heb ik even gas gegeven en heb 'm verder niet meer gezien en kwam even later aan bij de min 1 sterren camping met de exotische naam Blaue Adria, bij Altrip, net voorbij Ludwichshafen.

De camping was een beetje primitief en gelegen bij een soort recreatiegebied. Twee bouwketen met sanitair, geen kantine, restaurant etcetera. Wel een aardige ontvangst en voor een zacht prijsje. Toen ik vroeg of ze bier verkochten zei het meisje van de receptie: Leider nicht.... ze mocht het niet verkopen, want dan kregen ze problemen met de Imbiss van het recreatieterrein. Kennelijk waren daar afspraken over. Toen ik mijn campinggeld echter betaalde en ze het wisselgeld terug gaf, gooide ze een fooi van een euro in een spaarvarkentje. Vervolgens gaf ze mij een biertje: Kijk, die krijg je van mij.... Met stomheid geslagen liep ik even later met een flesje bier in mijn hand naar mijn fiets.

Inmiddels waren en Kees en Pieta ook aangekomen. Onderweg had Kees een nieuw wiel laten monteren.
Bij een manege vlak in de buurt bleek een restaurantje te zitten. Met Kees en Pieta gezellig uit eten geweest. Later zouden we via sms en mail nog regelmatig contact met elkaar hebben.

Fietsdag 6. Donderdag 5 juli, Altrip - Schellbron, 116 km gefietst (totaal 732)

Ik zit nu op de camping in Schellbron, onder Pforzheim. Het echte klimwerk is vanmiddag begonnen. Helaas weer geen Wifi op de camping, dus maar even plek genomen in het Internetpoint. Vandaag wel lekker gefietst, maar ook een beste bui met onweer gehad. Op dat moment geen plek om te schuilen, dus in de regen verder gefietst. Het laatste stuk was het zwaarst. In Italiaans restaurant op de camping een extra grote portie pasta besteld. Morgen ga ik de Schwabische Alb beklimmen, dus kan wel wat koolhydraten gebruiken. Verder alles OK. Weinig last van de spieren, wel wat last van de k... Maar dat gaat hopelijk op het strand van Venetië wel over zullen we maar denken. :-)

Fietsdag 7. Vrijdag 6 juli 2012. Schellbronn - Sonnenbuhl (Sigmaringen). 100 km (832 totaal)

Na Tubingen startte de klim van de Schwabische Alb. Volgens het routeboekje het zwaarste stuk van het eerste routeboekje. Dat klopte ook wel, want het was een behoorlijke klim. Maar dat was nog niet alles. Hierna volgde nog een speurtocht naar de camping in Sonnenbuhl. Wat stond het weer slecht aangegeven zeg. Het laatste stukje naar de camping was ook nog eens klimmen klimmen klimmen. In het kleine campingwinkeltje een pak melk, twee eieren en een beetje honing gekocht en vanavond zelf pannenkoeken gebakken.

Fietsdag 8. Zaterdag 7 juli. Erpfingen - Gohren (Bodensee) 120 km Totaal 950 km gefietst.

Deze dag al in de verte af en toe het zicht op de Bodensee. Dat is een mooi punt om naar uit te kijken.
Het was overigens prachtig mooi weer om te fietsen vandaag. Moe maar voldaan neergestreken op camping Gohren, Kressbronn am Bodensee. De Oostenrijkse en Zwitsere Alpen zijn vanaf de camping al zichtbaar.
In het dorpje nog even lekker aan de pizza gezeten en later op de avond genoten van een prachtig ondergaande zon in de Bodensee.

Zondag 8 juli. Gohren -  Bludenz. 100 km gefietst. Totaal 1050 km.
Vanmorgen de grens met Oostenrijk over gefietst. Even een korte stop bij The Big M in Bregenz. De dag begon met bewolking en erg harde wind. De golven van de Bodensee sloegen spectaculair over het fietspad. Later op de dag werd het weer zonnig. Onderweg over de grens met Zwitserland en langs de Rijn. Na 100 km neergestreken op camping Seeberger in Bludenz. Helaas is er een tentstok gebroken. Dus het is even behelpen met het ieniemienie tentje de komende dagen. Willy gaat in Nederland een vervangende stok regelen en neemt deze mee naar Venetië. Aan de overkant van de camping: Een Italiaans restaurant. Dus ook daar, behalve een pizza, een lekker bord spaghetti gegeten. Morgen zal de zwaarste etappe worden. Tenminste de etappe met het meeste klimwerk op deze route. Ik zal dan de Arlbergpass over fietsen. De Arlbergpass is 1793 m hoog. Bludenz ligt op 588 m. Dus heel wat klimwerk te verrichten...

Fietsdag 10. Maandag 9 juli 2012, Bludenz - Prutz 85 km 1135 totaal

Vandaag de Arlbergpas bedwongen. Wat een mooie dag daarvoor. Het begon weer een beetje met de regen op de neus, maar het werd beter en beter. De pas is iets meer dan 1800 meter, dus moest er zeker enkele uren geklommen worden. Gelukkig heb ik niet hoeven lopen en heb ik de pas helemaal gefietst. Onderweg weer veel gezien. Ook een curieus tafereel in een voortuin in Bings. Een wrak van een Goggomobiel met Nederlands kenteken.

Onderweg kwam ik ook weer de vier Belgen tegen.Ik had ze gisteren ook al getroffen. Ze zijn in Bregenz gestart en dit was hun tweede fietsdag. Mijn tempo lag beduidend hoger dus ik ben verder gefietst de pas op. Veel haarspeldbochten en mijn versnelling in het lichtste verzet. Soms dreigde ik om te vallen, zo langzaam ging het.

Ongeveer 4 kilometer voor de top stonden drie politie auto's op een rij. Duidelijk een verkeerscontrole. Een van de dienders haalde zijn mobiel uit z'n zak en maakte een foto mij. Ik was geflitst! Natuurlijk was ik nieuwsgierig waarom hij dat deed. Nou zei hij, er komen hier best veel Nederlanders voorbij op de fiets naar Italië. Maar ze stappen bijna allemaal af en lopen een stuk, omdat het te steil is hier. U bent een van de weinigen die wel doorfietst Nou dat was een mooie opsteker. Gelukkig wilde herr oberwachtmeister, of, zoiets ook nog wel even een foto van mij maken terwijl ik langs fietste.

Op de top was het koud en winderig, maar wat wil je ook op die hoogte. Er lagen zelfs hier en daar nog wat sneeuwbulten. Snel dus maar een jasje aangetrokken en mij naar beneden laten vallen. Ja zo snel ging het zo nu en dan. Machtig! Dit is het cadeautje wanneer je alle energie eerst in die berg gepompt hebt. Ook vandaag verder gefietst dan in de route stond. Op camping in Prutz mijn tent opgezet, tentstok gerepareerd en nu in de tent blog bijwerken. Er is hier namelijk internet op de camping! Kan ik dat zelf dus weer eens doen.

Groet uit Prutz, morgen via Zwitserland de grens met Italië over. Oh ja, de Stelvio laat ik even voor wat het is. Dat is voor een volgende keer.

Fietsdag 11. Dinsdag 10 juli 2012, Prutz - Laas(I), 80 km, 1215 totaal

Wat was het weer een prachtige dag. Maar wat heb ik mij weer een kleine jongen gevoeld op mijn fietsje tussen al die reuzen aan weerszijden van mij. Er zaten knapen bij van meer dan 3000 meter hoog, met nog sneeuw op de flanken.

Toen ik mijn boeltje had gepakt begon het te regenen. Alsof het gisteravond al niet genoeg geregend had. De toch al woeste rivier de Inn.brulde er van vanmorgen. De rit ging niet rechtstreeks via de pas naar Nauders, maar eerst over de rustigere Norbertshohe (1445 mtr) De klim naar de Norbertshohe bestond uit 7 km klimmen. 11 genummerde bochten markeerden de rit. Ik denk dat ik wel een uur over deye klim heb gedaan. Bovenaan een schitterend uitzicht naar alle kanten. Toen een stukje afdalen naar Nauders. Vanaf Nauders was het nog maar een klein stuje  tot de Italiaanse grens en de Rechenpass (1521 mtr).

Dat gehobbel had wel effect op de mijn fiets. een van de voordragers is afgebroken. Inmiddels heb ik het gemaakt met een slangenklem. Kijken of het blijft zitten morgen.

In elk geval nu op een hele leuke camping in Laas.Ze praten hier nog een soort Duits, want het is hier Sud Tirol. Het kleine hoofdgebouw is super de luxe en er is hier gratis wifi. En dat voor 12,50 per nacht.

Vanavond in het dorp natuurlijk ook mijn eerste Italiaans pizza gescoord.

Hoorde via sms van Willy dat Giulia ziek is geworden. Vet shit natuurlijk net voor de musical van groep 8. Hopelijk helpt het pepmiddeltje van de dokter en kan je nog meedoen Giulia. Ik zal voor je duimen en in gedachten ben ik ook bij de uitvoering aanwezig. Toy toy toy

Morgen verder afzakken via Merano, Bolzano en Trento. Buone notte!

Fietsdag 12. Woensdag 11 juli 2012. Laas - Ora, 93 km gefietst. Totaal 1310 km.

Vandaag vanuit Joure Johan zijn blog even bijgewerkt:
Johan fiets al 2 dagen in Italia, maar er wordt daar in het noorden nog steeds Duits gesproken. Dat Sud Tirol leeft daar nog behoorlijk.

Het was vandaag een dag van afwisselend zeer mooi weer met 35 graden en heftige regenbuien. De fietspaden zijn erg mooi in het noorden van Italia.

Johan is vandaag neergestreken op camping Marcushof in Ora, Dat ligt tussen Trento en Bolzano in. Zijn buren op de camping (echtpaar uit Naaldwijk) hadden wat te veel gekookt vandaag, dus mocht Johan tortelini mee eten. (of zou hij er zo uitgehongerd en vermagerd uitzien na 1310 km trappen??)

Johan meldde net ook nog, dat het is gaan onweren. Maar wel gewoon 30 graden blijven houden....

Oh ja, zijn humeur is nog steeds toppie toppie, ondanks de regen en het onweer.

Vanaf Ora een prachtige route via de Rivier de Adige naar Trento. Daar ging het dus even mis en heb ik een verkeerde afslag genomen richting Lago Caldonazzo. Uiteindelijk ben ik via een verkeerde pas bij Caldonazzo aangekomen op camping Vleiola of zoiets. Kleine camping met matig sanitair.

Ik blijf hier een keer 2 nachten. Ik loop toch voor op schema. Zaterdag rijd ik naar Bassano del Grappa. Het is dan nog maar 80 km naar Lido die Jesolo.

Fietsdag 13. Donderdag 12 juli 2012, Ora - Caldonazzo 66 km 1376 totaal

Vandaag rustdag in de buurt van Caldonazzo en Levico. Via facebook kwam ik er achter dan Joost Brauer met zij gezin hier vlakbij aan het Levicomeer zat. Joost hd z'n Fiat 126 op de aanhanget achter zijn camper meegenomen.

Fietsdag 14. Vrijdag 13 juli, Caldonazzo - Levico - Caldonazzo 25 km 1401 totaal

Voordat ik hun bezocht op de camping eerst nog maar een rondje om het Levicomeer gefietst. Nou ja, gefietst... eerst leek het nog een mooi pad, later werd het een soort overlevingstocht met de fiets letterlijk op mij schouders. Echt kruipdoor sluipdoor door het bos en de fiets honderde meters een berg op moeten zeulen voordat ik weer op een normaal pad kwam. Bezweet kwam ik danook op de camping bij de fam Brauer aan. Ze waren mij inmiddels met de 126 Cabrio tegemoet gereden. Op de camping gezellig bijgepraat, gezwommen  in het meern stukje getoerd met de cabrio en 's avonds in het campingrestaurant uit eten geweerst. In het donker teruggefietst naar Caldonazzo. Weer een hele leuke dag!!!!

Rustdag. Zaterdag 14 juli, Caldonazzo Bassano del Grappa,  80 km, 1481 totaal

Vanmorgen al om 6.30 opgestaan. Lekker vroeg vertrokken, om voor de siësta op de volgende camping aan te komen. Via de Rivier de Brenta afgedaald naar beneden. Als je nu denk dat afdalen alleen maar een makkelijk is...... Helaas had ik behoorlijk tegen wind, dus moest nog stevig doortrappen. Na enig zoeken camping Santafelicita gevonden. Om er te komen moest er eerst boven flink geklommen worden. Een vrij nieuwe camping. En met....... Goed werkende wifi!
Onderweg trouwens veel Fiatjes 500 gezien. Zelf een keer drie bij elkaar en twee Abarthjes. Foto's op mijn mobiel, dus helaas...

Het mooie is dat het nu 13.00 uur is en de tent staat al. Tijd voor mijn siësta!

Fietsdag 15. Zondag 15 juli, Bassano - Lido di Jesolo 100 km,  1581 totaal

Hoewel de dag met een vrolijk zonnetje begon in Bassano, werd het weer vanmiddag toch wat slechter. Harde wind en eigenlijk alleen maar tegen. Af en toe een spat regen en af en toe een donderslag.

Het laatste stuk ging natuurlijk vanzelf. Ik realiseerde mij dat het it jaar 30 jaar geleden is dat ik op camping Parco Capraro kwam samen met Johannes Hartholt. toen was het nog een soort boerencamping. Nu heeft de camping drie sterren. Ik werd hartelijk begroet door Lorenzo Capraro, de Capo dei Capi van de de familie. Ik zag hem bij aankomst bij de recetie staan en riep: Hotski Protski Hollandotski!!!! hij draaide zich om en riep gelijk heeeeee Ollanda! Even later was e vers getapt biertje mij deel.

Daarna de rest van de familie nog even begroet een een plekje toegewezen gekregen.

Het eerste deel van mijn trip zit er op. Nu twee weken de volle aandacht voor mijn gezin e dan verder naar Rome. Als het net zo mooi gaat als het eerste deel... ik teken daarvoor!

2e deel Venetie - Rome

Fietsdag 16. Zondag 29 juli, fietsdag 16. Jesolo - Lughetto 68 km/1649 totaal
Na gisteren nog even uit eten te zijn geweest met willy en de kinderen, en de vouwwagen gedeeltelijk te hebben ingepakt, vanmorgen elkaar in Jesolo uitgezwaaid. Wil met de kinderen terug naar Nederland en ik door naar Rome. Wel een vreemd idee hoor om weer afscheid van elkaar te nemen na twee hele leuke weken met elkaar op Camping Parco Capraro.
Vanmorgen ook alvast het vliegticket uitgeprint in het kantoor op de camping. Dan is dat ook maar alvast geregeld.
Vandaag voerde de route vanaf een uur of half tien langs de lagune van Venetië. Dat klinkt mooier dan het is. Af en toe wel een doorkijkje naar de stad, maar ook veel verkeer op de weg. Zeker tot Mestre was het erg druk. Later viel het wel een beetje mee en fietste ik via allemaal landbouwweggetjes. Omdat ik door mijn water heen was en bleek dat de volgende camping nog 100 km verder was, gestopt bij een Agriturismo. Zeg maar kamperen bij de boer. Samen met een caravan, waren wel de enige kampeerders. In het restaurant 's avonds met de pot meegegeten. Eerst pasta, toen polenta met gegrilde eend. Tiramisu en koffie toe. Daarna lekker vroeg naar bed. Het wast trouwens snikheet, dus met tent open geslapen, waarvan de muggen dan weer fijn profiteerden.....

Fietsdag 17. Maandag 30 juli, fietsdag 16. Lughetto - S. Egidio 130 km/1778 totaal

Vanmorgen zeer vroeg opgestaan. Ik zat dan ook al om 7 uur op de fiets. Het ging mij vandaag letterlijk erg voor de wind. Deze kwam stevig uit het Noorden dus daar heb ik behoorlijk van geprofiteerd. De route voerde door de Po vlakte en ook een groot stuk langs de brede rivier de Po. Aan beide zijden van de Rivier lag een mooi breed en rustig fietspad. Verder was het snikheet. Het water vliegt er door heen. Gelukkig onderweg genoeg mogelijkheden om drinken te halen. Rond de middag was ik al in de stad Ferrara. Een erg mooie oude stad waar ik even doorheen ben gefietst en wat foto's heb gemaakt. Het was echter nog wat te vroeg om de camping op te zoeken. Ook de camping zag er niet aantrekkelijk uit. Daarom nog even doorgefietst. Mijn oog viel op een leuke Agriturismo in San Egidio. Ongeveer 10 standplaatsen voor kampeerders, een groot zwembad, bier en......... gratis wifi. Daarom eindelijk de website maar weer eens bijgewerkt. Vanavond maar weer eten bij de boer. Morgen richting de kust en de stad Ravenna. La dolce vita!!!!!

Fietsdag 18. 31 juli, San Egidio - Lido di Dante, 88km, totaal 1866km
Geen wifi, dus vanuit Joure even het blog bijwerken.

Vandaag was het weer een warme fietsdag voor Johan. Na 88 km fietsen is hij aanbeland bij camping Village Ramazzotti in Lido di Dante. Hij is dan wel even 9 km van de Reitsmaroute afgeweken, maar hij zit nu wel op een camping aan de kust. En best een mooie camping zo te zien (ff googlen). Hij was al om 12:30 uur op de camping, dus kon hij lekker genieten  van de siësta. Vanavond heeft ie weer zelf een potje gekookt. Een kant en klare pasta maaltijd. Heeft ie ook wel nodig, want morgen gaat hij de bergen weer in. Johan verwacht dan ooik dat het morgen weer een zware dag gaat worden. Mede omdat het erg, heel erg heet is en blijft.|

Fietsdag 19. Woensdag 1 augustus 2012, Lido di Dante - Verghereto 110km / totaal 1976km.

Vanmorgen op zeeniveau om 6 uur de zon op zien komen en na 110 km gefinished op 840 meter hoogte. Vandaag heel gedoseerd gereden. Af en toe even gestopt om drinken aan te vullen en voor een Cappucino (geen espresso, want dat is zo weinig vocht) Het was soms tegen de 40 graden. Vandaag ook bewust af en toe wat zout in de bidon gedaan. Maar ja, het blijft wel een dilemma: meer zout meer dorst, meer dorst meer drinken, meer drinken meer zweten, meer zweten meer zout.... Waar houdt het op?

Na een stuk Po vlakte, daarna wat milde heuveltjes, ben ik vandaag toch echt de Appenijnen ingereden. Ik volgde de loop van de rivier de Savio en reed over de rustige oude weg Ravenna-Rome. Hoewel de snelweg constant in de buurt was en te horen, was het toch een prachtige en rustige route. Zoals gezegd, af en toe even gestopt op een Italiaans dorpspleintje. Wat een gezelligheid en wat een gekakel. En wat een aardige mensen steeds. Ik begin steeds meer van dit land te houden. Vandaag voor het eerst trouwens geen enkele Nederlandse auto zien rijden.

Toen ik aankwam in Verghereto bleek de kampeermogelijkheid niet meer te bestaan. Verder fietsen was geen optie, dus maar neergestreken in een hotelletje genaamd Pineta. Ook wel weer eens lekker, een echt bed, schone handdoeken, een tv en wat privacy.

Fietsdag 20. Donderdag 2 aug 70 km Veghereto - citta di castello, totaal 2046km

Aanvankelijk leek het een eenvoudige fietsdag te worden. Echter door de hitte, het slechte wegdek en een paar stevige klimmen werd het toch een zware fietsdag. Ik zag op de weerkaart dat het vandaag 37 graden was geweest. De klim naar de camping was het zwaarst. 3 km met soms 17 procent.

Toch om 13:30 uur op de camping. Later kwamen er ook diverse andere Romegangers. Eind van de middag zelfs met een groepje (Kees, Greta, Annemarie en Rene) leuk zitten praten. Trof later nog een man uit Beetsterzwaag. Hij bleek mij weblog zelfs te volgen!!! Hij is namelijk zelf vorig jaar ook naar Rome geweest op de fiets. Zie http://www.friesopfiets.wordpress.com

Door alle praatjes heb ik vandaag in het donker moeten koken en eten.

Morgen gaat de feitstocht naar Assisi !!!! Volgens Danielle van de receptie wordt het morgen nog warmer dus ga ik weer vroeg op pad. Gelukkig eerst 3 km afdalen :-)

Fietsdag 21. Vrijdag 3 augustus, Citta - Assisi, fietsdag 20, 72 km/ 2119 totaal

Vanmorgen om 7 uur van de camping. Na een kilometer: ping! Tsjip, Tsjip, Tsjip........ Oh jeeh. Spaak gebroken. Een spaaknippel was los en aan de tandwielzijde was een spaak gebroken. Voorzichtig doorgefietst, want er is zo vroeg natuurlijk nog geen fietsenzaak open.. Op een gegeven moment aan een paar stond heren aan de kant van de weg gevraagd waar hier ergens een mechanico per biciclette te vinden was. In het volgende dorp werd mij gezegd. Ook werd duidelijk dat een gebroken spaak een 'ragio rotto' wordt genoemd.

Na nog een paar keer vragen de fietsenmaker gevonden. Maar wat bleek, er hing een briefje op de deur. Vanaf vandaag vakantie. Heb ik weer, dacht ik. Een mannetje vertelde dat er in die plaats verder geen andere fietsenmaker was. Maar 9 km verder in Pierantonio zou een autobedrijf anex fietsenmaker zijn die me wel verder kon helpen. Het achterwiel begon steeds meer de slingeren en spaak 3 was inmiddels ook gebroken. Uiteindelijk het autobedrijf gevonden. De eigenaar stond net op het punt om met zijn vrouw en twee kleine kinderen weg te gaan, maar was bereid me te helpen. Hij verontschuldigde zich dat hij eigenlijk geen echte fietsenmaker was maar kon de spaken wel vervangen. Gelukkig hadden ik zelf spaken meegenomen, want zelf had hij geen passende. Vakkundig werden de tandwielen verwijderd, en de nieuwe spaken geplaatst. Super! Quanta Costa? Vroeg ik. Niente, kreeg ik als antwoord. Geweldig toch? Uiteraard heb ik mij wat geld voor ijsjes voor de kinderen meegegeven.
Met nog een licht slagje in het achterwiel verder gefietst naar Assisi. Al om 11.45 op de camping. Eerst nog even rustig aan en om 16 uur (met de bus) naar de stad Assisi.

Vanaf de camping 's middags met busje naar Assisi. Wat een geweldig mooie stad. Wat heeft Assisi een indruk op mij gemaakt. Niet allen dus die mooie witte en roze stad met al z'n mooie straatjes, stegen, en pleinen, maar vooral ook de mensen die er komen. Veel bedevaartgangers. Bij de graftombe van Franciscus grepen mensen het hek rondom zijn graf aan om op knieën te bidden of te mediteren. Ook veel monniken. Sommige echt zoals Andere van duin een monnik  zou parodiëren. Compleet met dat omgekrulde haar en kale plek op het hoofd. Maar ook kennelijk moderne monniken,  wel met een pij aan maar met moderne zonnebril en soms een baseballcap.

Op de camping nog even leuk nagezeten met Annemarie, Kees en Greet uit Katwijk. Er was nog een ander stel, ....... & Cobie. Zij waren onderweg naar Turkije en fietsten eerst via Rome naar Bari. Iedereen bleef nog een dagje in Assisi.

Fietsdag 22. Zaterdag 4 augustus 2012. Assisi - Narni, 110km, totaal 2229km
Omdat het bereik vanuit Italië weer slecht is, vult Willy vanaf Vlieland het blog weer even aan,

Johan zat vanmorgen al weer vroeg op de fiets. Het is bloedje heet in Italië. Beetje wind er bij zal wel prettig zijn, zul je denken. Vergeet het maar. De wind voelt aan als een warme föhn, meldt Johan. En dat de hele dag..... En je koude water in je bidon is binnen een half uur net lauwe thee. (en Johan, als straffe koffiedrinker, lust helemaal geen thee !!)

Na 110 km fietsen is Johan op camping Monti di Sole in Narni gearriveerd. Narni is toevallig het geografische middelpunt van Italië. Dat weet Johan vast niet. Narni is een Middeleeuws stadje gebouwd op een hoge berg langs de rivier de Nera.

Tentje maar weer opzetten en Johan heeft vanavond zelf zijn potje weer gekookt. Instantpastamaaltijd.... Tja, je moet toch wat.

Aanvulling Johan: Nou niet helemaal instandmaaltijd hoor willy! Verse groente, pasta, een pot saus en de bekende worstjes. En dat alles op een (1) vuurtje. Met een wijntje uit zo'n klein pakje. Genieten in het klein dus!

Onderweg was Johan nog een paar collega fietsers tegengekomen. Belgen die ook op de fiets op weg naar Rome waren. Onderweg hadden ze elkaar een biertje beloofd als ze elkaar op enige camping op de route bij toeval zouden treffen. Diezelfde avond in Narni dus. Het zijn vast een paar biertjes meer geworden, dan dat ene biertje.

Aanvulling: Ja het was super gezellig met Ludwich en Nick (België -Rome en hun vrouwen halen hun op) Anneke en Youp ( op huwelijksreis) en Rene (kijk wel hoever ik ga en hoe ik terugkom)
Op foto: Johan, Rene, Ludwich, Nick en Youp. Anneke was er even niet bij.

Fietsdag 23. Zondag 5 Augustus 2012. Narni - Fiano Romano , 60 km / 2289 totaal.

Een korte route vandaag. Volgens de twee Belgen, de Rode Mannetjes, Nick en Ludwich, was het een typische Ardennenrit. Inderdaad veel korte heftige klimmetjes. De Rode mannetjes waren vanmorgen al om 7 uur op pad, maar ik had even meer tijd nodig en zat om half acht op de fiets. Anderhalf uur later haalde ik de Belgen weer in. Ze zaten lekker op een terrasje met een koffie en een krantje. Een oude krant, maar dat maakt niet het uit. Het blijft ook met een oude krant altijd het laatste nieuws. Overigens ontgaat ons op dit moment alles. Geen idee wat er in Nederland, België  en de rest van de wereld op dit moment in het nieuws is. Ik als nieuwsfreak.... Al voor 12 uur aangekomen op camping i Pini in Fiano Romano. Van hieruit rijden zelfs al busjes voor een bezoek aan Rome. Het eindpunt is dus bijna in zicht. Vlak na mij kwamen ook Ludwich en Nick aan bij de camping. We staan weer bij elkaar. Gezellig!
Benieuwd of we Rene en de andere fietsers vandaag ook zien.

Onderweg kom te trouwens van alles tegen. De meeste natuur zie je doodgereden aan de kant van de weg. Egels, katten, vogels, maar ook slangen. Levend heb ik nog geen slang gezien, maar dit exemplaar kwam ik gisteren tegen. Toch even een foto gemaakt op de stuurtas. Levend moet het diertje toch zo'n 80 cm zijn geweest denk ik.

Nog even over gistermiddag. Tijdens het gezellig onderonsje, waarbij een de route hebben geëvalueerd, bleek dat er weel punten van overeenkomst waren tussen de fietsers. Nick en Ludwich bleken dezelfde (oude) fietsschoenen aan te hebben als ik. Toch een handig allround schoentje voor fietsen en wandelen en goed dat ik ze voor deze vakantie nog even heb laten restaureren bij schoenmaker Wietse.

Ook nog even over Fiatjes 500. Op de fiets zie je natuurlijk veel meer. Ook Fiatjes. Ik had mij voorgenomen om elke 500 op de foto te zetten, maar het zijn er te veel. Vanmorgen zelfs een Autobianchi Quatroposti (berlina) in het wild zien rijden. Geweldig!

Dit was de eerste Fiat 500 met een Rome kenteken. Een Giardiniera nog wel.

Fietsdag 24. Maandag 6 augustus 2012, Fiano Romano - ROME, 85 km, totaal 2364 km.

Johan op het St. Pietersplein
He dit it !!! Vandaag het laatste traject naar Rome. Een korte rit van 40 km naar een camping vlak bij Rome. Maar wel een pittige trip. Johan zat dus al eind van de morgen op camping Tiber, Via Tiberina te Rome. Hij trof zijn Belgische fietsmaten op ongeveer 5 km voor de camping. Ze hebben het laatste stuk samen gefietst.  Tja en wat ga je dan doen als je zo vroeg op de campingbent en zo dicht bij het eigenlijke einddoel bent...... Op naar het "hart" van Rome natuurlijk. En op de fiets natuurlijk.... Maar om naar het Sint Pieterplein te fietsen, is nog wel even een ruime 20 km fietsen. Voor het grootste deel langs de Tiber. Tja en daar sta je dan... Op het Sint Pieterplein, na ruim 2300 km fietsen. Dat moet een geweldige ervaring zijn (hij mocht er niet fietsen van de pliesie, dus dan maar lopen). Via Facebook en twitter vernomen we al dat hij er ook best wel een brok van in de keel had. En gezien de reacties op twitter en facebook....... ze zijn haast niet bij te houden, zó veel. Maar Johan vindt het geweldig dat iedereen zo meeleeft.
Camping Tiber

De Rode Mannetjes, Nik en Ludwich uit België
Nu heeft Johan nog 2 dagen om Rome te verkennen. Dat gaat hij natuurlijk weer op de fiets doen. Donderdag vliegt hij terug naar Nederland.

Camping Tiber, in Porta Prima

Fietsdag 25. Dinsdag 7 augustus 2012, Bezoek aan ROME, 67 km, totaal 2431 km.

Zoals Willy al schreef: Dinsdag was de DE Rome dag. Eerst Nik en Ludwich uitgezwaaid. De Rode Mannetjes zijn echt op bedevaart. Van veel plaatsen onderweg hebben ze een officieel stempel in hun bedevaartpaspoort gekregen en in Rome ontvangen ze bij het Vaticaan een officieel certificaat. Vandaag treffen ze ook weer hun vrouwen weer, die afzonderlijk naar Rome zijn gereisd.

Ik ben eerst naar het Sint Pietersplein gereden. Wat een massa toeristen zeg. Omdat ik sterk allergisch ben voor rijen, heb ik niet meegedaan aan deze processie. Nog wel kijkje genomen bij de Kerk van de Friezen. Helaas was deze gesloten.
Vervolgens fietsend het volgende rijtje afgewerkt:
S. Angelo, (engelenburcht)
Piazza Navona,

Pantheon, met vlak daarnaast een leuke Vespa/Fiat 500 shop,
Het Paleis van het parlement,
Spaanse Trappen,
Trevi fontein,
Piazza Venetia,
Colosseum,b
Catacomben, bezocht met gids.
Heel veel kleine straatjes, steegjes, pleintjes.
Tot slot naar de Via Appia. De A1 uit de Romeinse tijd. Het wegdek was niet eens zoveel slechter als ik onderweg wel heb gehad.
Toen ik terug was op de camping had ik totaal 67 km gefietst.
Op het terras van de camping lekker gegeten. Overigens zit ik hier nu als enige Nederlandse fietser op de camping.

Direct naar het dorp Prima Porta gegaan om opnieuw te pinnen. Laat ik dat geld maar gouw vergeten. Wie weet heeft er iemand nog veel plezier van. Dit smetje zal mijn vakantie niet bederven!
Woensdag 8 augustus. Omgeving Prima Porta (rome) , 35 km.
Vandaag niet teveel doen. Beetje luieren, internet bijwerken, geld gehaald en inpakmateriaal voor de fiets. Ook bij een soort garage voor brommers en trikes, geprobeerd mijn trappers los te krijgen. Die moeten er namelijk vanaf morgen als ik ga vliegen. Alle medewerking van Paolo, die ze gelukkig los heeft gekregen met een hele zware griptang. (pappagaio noemde hij deze)
In camping bar is wifi, dus daar zou ik even met het weblog aan de gang. Eerst even buiten maar dat was te warm. Daarna binnen, maar dat was te luidruchtig. Op het derde plekje, weer buiten in de schaduw, ontdekte ik dat ik mijn beurs miste. Even paniek. Gekeken op plekken waar ik gezeten had. Niente. In de tent misschien? Nee ook niet. Er schiet dan zoveel door je hoofd. In mijn beurs namelirjk al mijn pasjes, rijbewijs, legitimatie, creditcart etc. Dit speelde zich af in enkele minuten. Toen ik bij receptie vroeg, bleek beurs te zijn gevonden. Alle cash, ik denk 225 euro, was eruit. Gelukkig zaten alle passen er nog in! Een groot geluk bij een ongeluk. Tja het is bijzonder sneu geld, maar als ik die passen kwijt was geweest had er vanmiddag heel wat moeten gebeuren.

Om 16 uur een sms. Wij zitten met een stel fietsers op een andere camping bij Rome. Kom je een biertje drinken? Een sms van Kees en Greet uit Katwijk. Direct die kant uitgegaan.
Was wel 10 km, maar dat had ik er wel voor over. Aan het zwembad, ik dus, Kees, Annemarie, Greet, en twee fietsers die ik nog niet kende: Siebren en Anneke. Gezellig nog een paar biertjes gedronken. Greet en 'Kees ontvinge in de Friezenkerk een pelgrimscertificaat! Siebren en Anneke gaan proberen voor mij ook nog zo'n 'oorkonde' in de wacht te slepen. Het zou toch wel een leuk toefje op de taart zij vind ik.
René stond ook nog op de camping hem niet meer getroffen maar briefje in zijn tent gelegd. Hij gaat met de trein terug.

Daarna weer terug naar Prima Porta. Eerst instant pasta opgemaakt en later in restaurant voorlopig de laatste Italiaanse pizza gegeten.
(er kwamen trouwens net twee fietsers aanrijden. Even gesproken, hadden oa Siebren en Anneke al getroffen onderweg)

Donderdag 9 augustus. Rome - Eindhoven - Joure
Vanmorgen alles ingepakt en van een aantal zaken afscheid genomen, omwille van het gewicht. Van een zeer gewaardeerde vriend afscheid moeten nemen: Het is vaak kiezen tussen gewicht en luxe tijdens een fietstocht. Elk grammetje moet mee de berg op. Dit stoeltje heb ik met liefde de Alpen,  Dolomieten en de Apennijnen over gesleept. Zo kon ik daarna toch nog lekker relaxen. Mee het vliegtuig in wordt lastig. Ik heb al het gevoel dat ik teveel bij me heb. Het stoeltje blijft das achter in Italië. Bedankt voor al die mooie jaren.... Snik.

Vanochtend om 11 uur opgehaald van de camping met een busje. Ik was de enige passagier. De fiets kon mooi in het 'gangpad'. Ruim op tijd op vliegveld Ciampino ten zuiden van Rome. Eerst geïnformeerd hoe ik mijn bagage moest aanbieden. Als 1 stuk bagage werd mij verteld. Zodoende met ducttape en spanbanden er 1 pakket van gemaakt. Gewicht was 2 kg te veel, maar daar werd niet moeilijk over gedaan. De fiets was nog niet ok, maar dat wist ik. Ik had hem van te voren in kunnen pakken, maar dan had ik fiets en bagage moeten tillen. Fiets moest ik afgeven bij de security. De dame stond mij bij met adviezen bij het inpakken van de fiets. En natuurlijk, stuur schuin, trappers eraf en lucht uit de banden. Verder netjes in de fietspyama en dichtgeplakt met tape. Vlucht vertrok zonder vertraging en landde ook mooi op tijd in Eindhoven. Mijn fiets werd als eerste bij de lopende band gezet. Tassen kwamen even later. fiets snel in orde gemaakt, tassen er aan, weer lucht in de banden en naar station Eindhoven. Kaartje gehaald en kon direct vertrekken. Op 20 uur kom ik aan in Heerenveen en moet dan nog 10 km fietsen. Dat gaat zeker lukken!
Thuus!

Vrijdag 10 augustus 2012

Net goed bericht uit Rome !!!

Ik ontvang alsnog een testimonium als bewijs van mijn 'pelgrimage' naar Rome! Ik had een brief geschreven aan de pater (dr. Tiemen Brouwer) van de Friezenkerk (naast het Vaticaan) en meegegeven aan twee andere fietsers Siebe en Anneke uit Meppel.  Toen ik er was, was de kerk namelijk dicht. Ik ben zelf niet religieus, maar voor mij is deze oorkonde toch een soort medaille, de kers op appelmoes. Heel bijzonder!
Overigens wordt mijn brief opgehangen in de Friezenkerk(link), als bewijs, werd mij gemeld.

Dus wie er nog komt deze zomer, maak even een foto!

Overigens vandaag ook een paar leuke kaarten van Wigle en Martha en van Kees en Hanneke. Verder ook veel facebook, twitter en e-mailberichten met felicitaties. Erg leuk allemaal en ook heel bijzonder dat zoveel mensen mij hebben gevolgd.

Misschien was de leukste volger nog wel Jacob Dijkstra uit Beetsterzwaag. Ik kwam hem met zijn vrouw tegen op een camping in Citta di Castello. Hij kende mij niet persoonlijk, maar volgde wel mijn weblog. Jacob volbracht de toch vorig jaar en blijft geïnteresseerd in de belevenissen van andere Romegangers. Het weblog van zijn prachtige reis kun je hier vinden.

Anoniem zei

Dag Johan,

Het doet nog eens deugd je blog weer eens te lezen.
Het waren toch mooie dagen.
Ja wij zijn ook veilig en wel in Rome geraakt en gelukkig stonden onze dames fris en wel klaar.We hebben wel tot de namiddag moeten wachten. Maar het weerzien was zeer bijzonder.nog enkele dagen hebben we genoten van de stad en de rust in ons hotel.En nu valt alles weer in zijn normale plooien, De school begint te roepen en te kriebelen en Griet is ook weer aan het werk.Zelf moet ik precies nog wel wat uitrusten want het was best een pittige tocht.Maar het hoofd is fris en wil verder op avontuur.
Fietsgroeten,

nik het rode mannetje.

test zei

Dag Nik.
Ik weet niet of je dit leest, maar mag ik je emailadres? Ik zou graag nog eens contact hebben. Over twee weken ga ik op de fiets naar Santiago.

Groet: Johan.

test zei

Oh ja. mijn mailadres is jbvandergoot@gmail.com