vrijdag 3 augustus 2012

Vrijdag 3 augustus, Citta - Assisi, fietsdag 20, 72 km/ 2119 totaal


Vanmorgen om 7 uur van de camping. Na een kilometer: ping! Tsjip, Tsjip, Tsjip........ Oh jeeh. Spaak gebroken. Een spaaknippel was los en aan de tandwielzijde was een spaak gebroken. Voorzichtig doorgefietst, want er is zo vroeg natuurlijk nog geen fietsenzaak open.. Op een gegeven moment aan een paar stond heren aan de kant van de weg gevraagd waar hier ergens een mechanico per biciclette te vinden was. In het volgende dorp werd mij gezegd. Ook werd duidelijk dat een gebroken spaak een 'ragio rotto' wordt genoemd. Na nog een paar keer vragen de fietsenmaker gevonden. Maar wat bleek, er hing een briefje op de deur. Vanaf vandaag vakantie. Heb ik weer, dacht ik. Een mannetje vertelde dat er in die plaats verder geen andere fietsenmaker was. Maar 9 km verder in Pierantonio zou een autobedrijf anex fietsenmaker zijn die me wel verder kon helpen. Het achterwiel begon steeds meer de slingeren en spaak 3 was inmiddels ook gebroken. Uiteindelijk het autobedrijf gevonden. De eigenaar stond net op het punt om met zijn vrouw en twee kleine kinderen weg te gaan, maar was bereid me te helpen. Hij verontschuldigde zich dat hij eigenlijk geen echte fietsenmaker was maar kon de spaken wel vervangen. Gelukkig hadden ik zelf spaken meegenomen, want zelf had hij geen passende. Vakkundig werden de tandwielen verwijderd, en de nieuwe spaken geplaatst. Super! Quanta Costa? Vroeg ik. Niente, kreeg ik als antwoord. Geweldig toch? Uiteraard heb ik mij wat geld voor ijsjes voor de kinderen meegegeven.
Met nog een licht slagje in het achterwiel verder gefietst naar Assisi. Al om 11.45 op de camping. Eerst nog even rustig aan en om 16 uur (met de bus) naar de stad Assisi.

Vanaf de camping 's middags met busje naar Assisi. Wat een geweldig mooie stad. Wat heeft Assisi een indruk op mij gemaakt. Niet allen dus die mooie witte en roze stad met al z'n mooie straatjes, stegen, en pleinen, maar vooral ook de mensen die er komen. Veel bedevaartgangers. Bij de graftombe van Franciscus grepen mensen het hek rondom zijn graf aan om op knieën te bidden of te mediteren. Ook veel monniken. Sommige echt zoals Andere van duin een monnik  zou parodiëren. Compleet met dat omgekrulde haar en kale plek op het hoofd. Maar ook kennelijk moderne monniken,  wel met een pij aan maar met moderne zonnebril en soms een baseballcap.

Op camping nog even leuk nagezeten met Annemarie, Kees en Greet uit Katwijk. Er was nog een ander stel, ....... & Cobie. Zij waren onderweg naar Turkije en fietsten eerst via Rome naar Bari. Iedereen bleef nog een dagje in Assisi. 

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou als je net zo'n positieve Kronkel in je wiel zit als in je hoofd dan haal je het wel :-). Groetjes Marco

willy zei

Wat is die Marco weer gevat. Geweldig! Maar toch ook weer mooi, ja toch?

Anoniem zei

Ach ja op dat moment is het niet mooi dat er wat stuk gaat. Maar achteraf zijn dit de mooiste herinneringen.

Marco

Vijfhonderd zei

Zaker weten. Bad het niet willen missen.

Vijfhonderd zei

Had het niet willen missen dus.

Anoniem zei

Geweldig om je gesproken te hebben. Gaat goed in warme italie..de man uit Beetsterzwaag ( www.friesopfiets.wordpress.com)